Hondenfotografie in de sneeuw

Hondenfotografie in de sneeuw, zo doe je dat.

Een van de grootste uitdagingen is het fotograferen van je hond in de sneeuw. Ik geef je wat tips waarmee je mooie foto's kunt maken én de sneeuw wit blijft op de foto. 

Dag grijze sneeuw!

Heb je vaak grijze sneeuw in plaats van witte sneeuw op je foto? Overbelicht een beetje en de sneeuw is wit. Dit kun je makkelijk doen via de belichtingscompensatiefunctie van je camera of smartphone. Overbelicht tussen 1/3 en 1 stop.

Je rennende hond scherp op de foto

Een rennende hond krijg je scherp op de foto als je een snelle sluitertijd gebruikt. Bijvoorbeeld minimaal 1/1000e seconde. Stel altijd scherp op zijn ogen.Voor de smartphone geldt: je hebt véél licht nodig als je de foto maakt.

Zo voorkom je blauw gekleurde sneeuw.

Stel de witbalans van je camera zo in dat deze het dichtst bij de werkelijkheid zit. De camera zal bij sneeuw vaak een te koele kleurtemperatuur kiezen, daardoor krijg je blauwe sneeuw. Zet de witbalans bijvoorbeeld op bewolkt of bewerk de witbalans na in je fotobewerkingsprogramma of voor smartphone in de app Snapseed.

Beste tijdstip om te fotograferen

Als de zon schijnt is het 's ochtends en eind van de middag de beste tijd om te fotograferen. Midden op de dag is de zon heel fel, en heb je meer kans op overbelichte delen en harde schaduwen.   

Wintertips voor je hond

Smeer voetzooltjes in met vaseline tegen pekel en spoek de poten na de wandeling schoon met lauw water.
Sneeuwballen in de vacht? Knijp ze kapot, ga er niet aan trekken.
Voorkom dat je hond te nat wordt en onderkoeld raakt.
Voorkom dat je hond veel sneeuw eet en buikpijn krijgt.
Geen koude handen en wel touchscreen bedienen
Gebruik touchpadhandschoenen zodat je je touchscreen nog kunt bedienen. Lekker met warme handen 🙂

Je kunt deze tips ook als handige sheet downloaden.

Download hier de tips:

Klik op de afbeelding hieronder en het bestand opent in een nieuw venster. Daar kun je de .pdf opslaan. Veel plezier met fotograferen!